29.12.2015 Machov, Božanovský Špičák

Je po Vánocích a venku je jak v dubnu, tak jedeme na výlet. Po krátkém koukání do mapy jsem se rozhodl pro návštěvu okolí Božanovského Špičáku v CHKO Broumovsko.

Období mezi svátky trávíme u babičky v Opočně a do Machova, kde si zaparkovat auto to není zas tak daleko. Přesto chci ráno vstávat brzo, abychom vyjeli co nejdříve. Moc se to nepovedlo, protože vyjíždíme až 9h. Cestou nás ještě zdrží nákup jídla, takže v Machově jsme někdy kolem 10h.

Vyrážíme do mírného kopce po žluté značce na rozcestí U Zabitého. Nedaleko odsud je studánka, kde se nám daří rychle najít zajímavě uloženou kešku. Od studánky prudce stoupáme po červené k Machovskému kříži, kde by měla být další keš. Ani po půlhodině se nám ji však nedaří najít, a protože nám bez pohybu začíná být zima pokračujeme dál po široké cestě k Pánovu kříži. Je tu altán, kde posvačíme. Během této chvíle se nám podaří nalézt další kešku. Poprvé zde také vidíme nějaké další turisty, kterých po celý den moc nepotkáme. Vlastně je potkáme jen když hledáme kešky 🙄 Po jídle se vydáváme na kolečko do skal na Božanovský Špičák. Míjíme skalní zvířátka a jiné „skulptury” (Veverka, Velbloud, Kočka, Ponorka, Varan…), kolem kterých se dostaneme k nejvyššímu vrcholu Broumovských stěn Božanovskému Špičáku (773 m). Nedaleko za ním je vyhlídka, z které je však kvůli velkému oparu špatně vidět. Zpět k Pánovu kříži se vracíme kolem dalších skal (Kačenka, Kovadlina, Želva) a po žluté pokračujeme na Junáckou vyhlídku, z které je krásně vidět na skály na B. Špičáku. Po nalezení další kešky (po tom co jsme opět u keše potkali mudly 🙄 ) vstupujeme do skalního bludiště. Cestička se cikcak klikatí mezi skalisky, které působí stísněným dojmem, který umocňuje vysoký a hluboký les, takže zde nejsou žádné výhledy. Ponuré genius loci je umocněno všudypřítomným zeleným mechem a lišejníkem, který jako by pomalu vše požírá. Skály pomalu opouštíme na Sovím hrádku, což je blok skal připomínající obydlí a odtud sestupujeme lesem na rozcestí U Zabitého. Abychom se nevraceli stejnou cestou k autu, vydáváme se po široké asfaltové cestě do osady Řeřišný, z které je to už jen přes kopec zpět k autu.

Autem se ještě vydáváme na kešku u malého vodního mlýnku v Machovské Lhotě a poté se vracíme zpět do Opočna, přičemž se ještě stavíme na pozdním obědě a pořádně se najíme 🙂  .

Našlapáno Vystoupáno Sestoupáno
12 km 773 m 478 m
Min. nadmořská výška Max. nadmořská výška