08.07.2016 Malá Fatra – Den 5 – Baraniarky, Velký Kriváň

Poslední túru v Malé Fatře jsme vymysleli během večeře předchozího dne po výšlapu na Velký Rozsutec, kdy nás už notně bolely nohy. Nejvíce dostávali zabrat během dlouhých sestupů, a tak jsme se rozhodli, že bychom měli šlapat jenom po rovině nebo vzhůru a dolů se svezeme lanovkou. Těmto podmínkám dobře vyhovovala trasa vedoucí ze Starého Dvora přes Baraniarky a Kraviarske na Velký Kriváň.

Opožděně jsme zjistili, že po Těrchové jezdí vláček, který jezdí od nedaleké koliby až do Vrátné k lanovce, takže nemusíme na 3 km vzdálený autobus. Další výhoda proti autobusu byla, že přijel poloprázdný a nemuseli jsme se znovu mačkat jak sardinky. Navíc s námi jel průvodce, který nám vtipně a poutavě vyprávěl o historii a o místech v Těrchové, okolo, kterých jsme zrovna projížděli. Vláček předčasně opouštíme ve Starém Dvoře, kde začíná naše poslední túra.

Pohled na Vel'ký Rozsutec se sedla Príslop
Pohled na Vel’ký Rozsutec se sedla Príslop

Ve stánku u zastávky si koupíme jedno na cestu a vyrážíme po modré značce. Cesta zprvu vede po asfaltce kolem turistického resortu se sjezdovkou. Asfaltový úsek naštěstí není moc dlouhý a po chvíli vstupujeme do stínu lesa, kde cesta začíná znatelně stoupat a pořádně si zafuníme. První pěkné výhledy na pohoří sledujeme z palouku na rozcestí sedla Prislop, kde se krátce vydýcháváme. Poté osamoceni pokračujeme lesem na vrch Baraniarky. Na rozcestníku v sedle ukazatel oznamoval, že nám výstup bude zabere 1 hodinu a nekecal, i když jsme ušli jen jeden kilometr. Vystoupali jsme však o 350 m a řádně se zapotili. Výhled nahoře po vynoření s lesa však stál zato a pořádně jsme si ho vychutnali. Navíc jsme zde byli sami takže o to více na nás působil genius loci (maličko ho však přetlouk Lady břichobol).

Dorazili jsme na Baraniarky (1270 m)

Pokračujeme dál po cestě, která ještě než sestoupíme do sedla (a to jsme dnes neměli sestupovat), chvilku vede po hřebeni vrcholu, kde kritická místa na skalách Lada raději obchází lesíkem po pravé ruce. Sem tam se objeví i nějaký ten řetěz, ale v pohodě je zdoláváme. Z Baraniarek sestoupíme o sto výškových metrů dolů, které si vzápětí zase vystoupáme a ocitneme se na vrchu Žitné, ten je však bohužel celý zalesněný, takže se tu nezdržujeme, protože není na co koukat. Opět krátce sestupujeme do dalšího sedýlka, z kterého nás čeká prudší výšlap na horu Kraviarske. V lese si všímám stromu se škrábanci v kůře a přemýšlím jestli by mohly být od medvěda. My však žádného medvěda nepotkáváme a dostáváme se nad hranici lesního porostu. Vrchol Kraviarske s krásnou horskou flórou přímo nabádá, abychom zde chvíli poseděli, nasvačili se a pokochali se nádhernými výhledy. Po dlouhé době se zde potkáváme s jinými turisty, kteří k nám přicházejí z protisměru.

Snad nekouše

Po svačině nás čeká krátký sestup do sedla, odkud skrz hustou kleč stoupáme po vymleté cestičce na rozcestí Chrapáky. Původně jsme měli v plánu pokračovat po modré po úbočí hory na lanovku, ale protože máme dost času rozhodujeme se pokračovat po žluté vzhůru do sedla Bublen, kde se napojujeme na červenou, po které jsme šli opačným směrem během naší druhé túry a přes Pekelník podruhé staneme na Velkém Kriváni nejvyšším vrcholu Malé Fatry. Tentokrát si to však užíváme mnohem více, protože jsme tu skoro sami a nejsou zde davy lidí jako minule. Zároveň nás hřeje příjemný pocit, že jsme sem došli pěkně od spodu a zdolali více než tisíc výškových metrů. A přestože už není ideální počasí, protože se ochladilo a dost fouká, je nám tu krásně.

Podruhé na Velkém Kriváni

Při závěrečném sestupu k lanovce, mě opět bolí koleno, a protože si nejsme jisti posledním odjezdem lanovky, tak mě Lada opouští a vyráží napřed zjistit čas odjezdu a koupit lístky. Plašili jsme však zbytečně, protože lanovka premavala ještě skoro dvě hodiny. Blbý však bylo, když jsme přijeli dolů a zjistili, že nám opět těsně odjel autobus i vláček. Zašli jsme na jedno do bufetu pod lanovkou a Lada navrhla, že zkusí ukecat někoho, kdo odjíždí autem z parkoviště. Hned na poprvé má štěstí a berou nás dvě mladé sympatické Slovenky s dítětem. Autu je sice malé, takže nám chvilku trvá než se dozadu k dětské sedačce nasoukáme, ale to nám nevadí a jsme jim velmi vděčni Dokonce máme štěstí, že jedou směrem k našemu ubytování. Cestou si příjemně pokecáme a zanedlouho u koliby vystupujeme. Ušetřili nám minimálně dvě hodiny času a o to více si vychutnáváme dnešní večeři

Našlapáno Vystoupáno Sestoupáno
9,5 km 1353 m 461 m
Min. nadmořská výška Max. nadmořská výška