05.07.2016 Malá Fatra – Den 2 – Velký Kriváň, Malý Kriváň, Krasňany

Naše druhá túra v Malé Fatře začíná stejně jako první. Po rychlé snídani se rychlým pochodem po Těrchové dostáváme na cca 3 km vzdálenou zastávku odkud se necháváme zavést narvaným autobusem pod lanovku, která nás vyváží na hřbet pohoří. Protože včera jsme šli od lanovky po hřbetu doleva směrem na Chleb, dnes jdeme doprava a jako první nás čeká krátký výstup na Vel’ký Kriváň nejvyšší vrchol Malé Fatry.

Je krásný letní sváteční den (na Slovensku také slaví příchod Cyrila a Metóda 😉  ) a počasí s dobrou viditelností přímo vybízí k „turistění”, takže se od lanovky po vrchol Vel’kého Kriváně táhne „krásný” štrúdl lidí, do kterého se „s radostí” zařazujeme a rychle vrchol zdoláváme. Odlovit nenápadně kešku a pořídit vrcholové foto bez dalších lidí v pozadí je kvůli mračnu lidí takřka nemožné, a i když je tu parádně, moc se tu nezdržujeme a raději pokračujeme dál na Pekelník. Množství lidí značně ubylo a od Pekelníku pokračuje jen zlomek turistů na Malý Kriváň. Cesta po hřebeni je opět úchvatná a moc si užívám dech-beroucích a spektakulárních výhledů do okolní krajiny pod námi. Celý svět je jako na dlani. Na Malém Kriváni posvačíme a pokračujeme na Stratenec a Suchý Vrch. Cesta tu je maličko rozeklanější a vede skrz malé skalky, a protože se tady Lada trochu bojí, ukecává mě, abychom sešli s červené trasy a vrch Suchý obešli. Bohužel jsem se nechal ukecat a svolil jsem, ale neměl jsem to dělat. Zkratka po žluté není moc příjemná kvůli prudkému klesání a velkému zabahnění, takže musíme dávat pozor při každém kroku, aby nám neujela noha. Navíc v hustém lese není na co moc koukat, takže jsem rád když se vynoříme na horské lučině a napojíme se zpět na hřebenovku. Chvíli na to však, hřeben definitivně opouštíme a po sjezdovce se prudkým klesáním, při kterým mě dost bolí koleno, dostáváme na Chatu pod Suchým.

Rozcestí pod Malým Kriváněm

Během malého pozdního oběda v podobě polévky s pečivem a pivem plánuji další postup dnešní túry, při kterém se rozhodujeme, že půjdeme do Krásňan, odkud se autobusem necháme odvézt zpět do Těrchové. Cesta lesem byla celkem pohodová, ale ne moc zaživná, i když v jednom místě jsme se lehce ztratili kvůli pokáceným stromům se značením, ale díky GPS jsme se po menší zkratce skrz pokácené stromy napojili zpět na trasu. Při klesání nás opět začínají dost pobolívat nohy, takže jsme opravdu rádi, když se vynoříme nad Krasňany s lesa a dojdeme včas na autobusovou zastávku. V autobuse jsme se pěkně rozseděli, takže nohy hlasitě protestují při vystupování v Těrchové a to bychom měli ještě jít 3 km na ubytování. A to se nám nechce, tak sháníme odvoz, nicméně neúspěšně. Žádné taxi tu nejezdí a přivolání taxi z Žiliny by se nám dost prodražilo. Naštěstí Lada od místních zjišťuje, že za cca půlhodinu pojede ještě jeden autobus naším směrem, do kterého poté s radostí usedáme a s úsměvem na rtech vystupujeme u koliby poblíž našeho ubytování.

Našlapáno Vystoupáno Sestoupáno
17,6 km 546 m 1680m
Min. nadmořská výška Max. nadmořská výška